Anmeldelser av

Aida

"Et triumftog" - BTs anmelder Peter Larsen er svært begeistret i sin anmeldelse av Aida.

Bergens Tidende, ved anmelder Peter Larsen

"Aida som musikkdramatisk verk - fremført med lidenskap og profesjonalisme".

"I stormens sentrum sto sopranen Latonia Moore og formet tittelrollen med sin magiske stemme, en stemme som beveget seg sømløst fra mørke, glødende farger i dybden til strålende, blendende fraseringer i toppen og som dekket hele Aidas følelsesregister fra den mest inderlige, kjærlige intimiteten til den villeste fortvilelsen".

"Aidas elskede Radamés ble sunget mandig og kraftfullt av den dynamiske heltetenoren Massimiliano Pisapia med en fysisk stemme som uten problem matchet Latonia Moore i de store utblåsningene".

"...mezzosopranen Nino Surguladze imponerte kvelden igjennom med sin flammende intensitet og lidenskap i rollen som kongsdatteren Amneris, Aidas sjalu rival".

Om koret: "De massive utladningene ble sunget med kraft og synlig entusiasme, og det var fine, vakre detaljer og nyanser i de mer avdempede partiene".

"Andrew Litton hadde et øye på hver finger... Og fikk sammen med BFO Verdis orkestersats til å gnistre og funkle".

"Det var verken pyramider eller elefanter på scenen. Men vi savnet dem egentlig ikke".

"...Bergen Nasjonale Opera lyktes... til de grader".

 

Dagbladet, ved anmelder Ståle Wikshåland

"Bergen Nasjonale Operas konsertante oppsetning av Giuseppe Verdis «Aïda» i Grieghallen forrige uke, avslutter på utsøkt måte alle diskusjoner om hvilken operascene som regjerer på Vestlandet".

"Musikken i Verdis «Aïda» klinger så sterkt og så nærgående, at en konsertant framføring ikke skremmer. For det var slik vi kunne oppleve «Aïda» i forrige uke i Grieghallen i Bergen".

"Og for et solistensemble Bergen Nasjonale Opera hadde maktet å bringe sammen for anledningen!"



Foto: Magnus Skrede

 

Kommentarer

kommentarer levert via Disqus

Tilbake til toppen