Anmeldelser av

Don Giovanni

"Det var høydepunkt på høydepunkt fra et meget sterkt sangerensemble i tett samspill med et gnistrende orkester" - Annabel Guaita, Bergens Tidende

Bergens Tidende:

BT's anmelder var svært begeistret for forestillingen:

"Henk Neven i karakteren som Don Giovanni hadde en gjennomgående flott og dramatisk nerve. En stemmeprakt med uendelige fasetter som skiftet like ofte som han skiftet strategi for å erobre sine kvinner"

"Damene - Donna Anna, Donna Elvira og Zerlina er strålende på hver sin måte"

"Operaen ble også bemerkelsesverdig båret frem av en regi der idé og realisering var så til de grader samstemt og gjennomført både med henblikk på helthet - så vel som detaljer".

"Mesterlig levert, Bergen Nasjonale Opera"

Anmeldt av Annabel Guaita for Bergens Tidende

Dagbladet:

Hos Dagbladets anmelder, Ståle Wikshåland, falt hverken dirigent, sangere eller scenografi i smak:

"Mears idé om å lage oppsetninger med lokal tilhørighet framsto mest av alt som en vits"

"Overraskende nok, skuffet Alessandrini i den musikalske ledelsen. Da tenker jeg ikke primært på balanseproblemene vokalt/instrumentalt. Nei, jeg tenker faktisk på selve orkesterklangen. At en vanligvis så god Mozart-dirigent skaper et heller monotont klangbilde i det instrumentale er mer enn til å undres over"

"En ting er at balansen mellom sangerne og orkesteret ikke var helt avklart, deler av det vokale ble litt borte bak symfoniorkesterklangen"

Anmeldt av Ståle Wikshåland for Dagbladet

Morgenbladet:

Solistene og Bergen Filharmoniske Orkester får mye ros, og anmelder Jørgen Langdalen syntes det å flytte handlingen til et cruiseskip var en genistrek av regissør Oliver Mears:

"Forføreren Don Giovanni kommer til sin rett på cruiseskip"

"Det luksuriøse cruiseskipets lukkede univers - en avsondret verden i rom sjø - er som skapt for intriger og forførelse"

"I denne oppsetningen får Don Giovanni tilbake sine kvaliteter som komedie"

"Oppsetningen både bevarer og nytolker den klassiske komediens sosiale univers"

Anmeldt av Jørgen Langdalen for Morgenbladet

Opera Now:

Mears ensured his talented singers exploited every comic opportunity. Henk Neven's Giovanni turns Elvis impersonator for the "champagne" aria while Leporello's (Jean Teitgen) aspiring "air guitar" in the opera's final scene speakes volumes for his relationship with his master".

"Designer Annemarie Keegan Woods also reveals a ready wit in her sets and costumes. Giovanni's cabin number is 666, and there are tantalising glimpses of him getting up to no good, through strategically placed windows, right under everyone's noses".

"It was as well there was so much to enjoy visually, as the music was quite uneven. In the pit, conductor Rinaldo Alessandrini seemed unwilling to dampen the Bergen Philharmonic Orchestra, which tended to eclipse Neven's beautifully nuanced phrasing and compete with, rather than complement, the strong performances from Teitgen,Tarver, Bakan and Husáhr".

"The balance was better in Act II, as the mandolin and cello solos together with some gorgeous woodwind passages emerged from the orchestral textures to blend harmoniously with the voices".

Anmeldt av Susan Nickalls for Opera Now

Opera Magazine

"There were numerous inventive touches - such as the succession of women (blonda, bruna, bianca, grassotta, and so on) who disappeared into Don Giovanni's cabin during the Catalogue Aria, and the crooning of "Là ci darem la mono" into a microphone - and it was good to see poor uptight Ottavio finally getting a bit passionate with Anna..."

"As it happened, Leporella - the excellent Jean Teitgen - had the grander sound, and it would be good to hear his firm, steely bass in a non-buffo role; but Henk Neven's attractive tone, though comparatively slender, carried Don Giovanni's lines confidently and stilishly."

"Kenneth Tarver's superb Ottavio had a heroic edge, a long line and virtuosity that ran to exquisitly decorated reprise, while Clive Bayley's sonorous, rock-solid Commendatore would be hard to better".

"Masetto, here one of the ship's chefs, was sung by Igor Bakan, whose expansive vocal warmth was matched by physical rumbustiousness, his Zerlina (heavily pregnant, but still up to dancing on the table) was Hanna Husáhr, as bracingly fresh as spring water".

"Both the donne were in formidable command of their coloratura, Hye-Youn Lee bringing plenty of sheen and vibracy to Donna Anna, and Elizabeth Llewellyn characterizing Elvira with a formidable blend of double cream and gleaming metal".

Anmeldt av Yehuda Shapiro for Opera Magazine

Opernwelt

"Sceneteknisk er det et vellykket kupp, fordi Grieghallen med sine (helt utsolgte) 1500 seter innehar en svært bred scene, som fylt og beriket av kabiner i trepanel og fornemme kasinoer gir følelsen av luksusskip, komplett med  stemningsfull havutsikt og stadig endring av skreddersydde garderober for de reisende".

"Den hengslete Henk Neven fremstiller Don Giovanni som en leken, rik ung mann med Mozarts ansiktstrekk - en Bon Vivant med den hovmodige selvtilliten til en som er vant til å få alt han vil".

"De sterkeste øyeblikkene oppstår hvor karakterene er alene - spesielt i scenene mellom Anna og Don Ottavio i tredje akt, fremført med Hye-Youn Lees dramatiske intensitet og Kenneth Tarvers letthet og finmetalliske glans".

Anmeldt av Carsten Niemann for Opernwelt

 

Foto: Magnus Skrede 


 

Kommentarer

kommentarer levert via Disqus

Tilbake til toppen