I Capuleti

e i Montecchi

"Nino Surguladze er en ekstraordinær Romeo. Hun spiller med totalt engasjement, synger fløyelsaktig, varmt og likevel med drama". "Kristina Mkhitaryan gjør her en Giulietta som man sjelden hører: runde, vakre fraseringer, kort sagt, rørende"

OPERNWELT - JANUAR 2017

"Nino Surguladze er en ekstraordinær Romeo. Hun spiller med totalt engasjement, synger fløyelsaktig, varmt og likevel med drama". Kritikeren legger til at han foretrekker Surguladze foran nåtidens mest feirede Romeoer, Joyce DiDonato og Vivica Genaux.

"Kristina Mkhitaryan gjør her en Giulietta som man sjelden hører: runde, vakre fraseringer, kort sagt, rørende"

"Ekte bel canto fra begge sangerne, perlekjeder i stedet for individuelle perler"

"… Edvard Grieg Kor var utsøkt, og koreografisk presist fremstilt som fekteklubb fra det forrige århundre"

"Dirigent og Bel Canto spesialist Fabio Biondi leverer en dynamisk og rett og slett agogisk rask tolkning, som respekterer både kontrastene og kompleksiteten i partituret, og samtidig gir plass til lyse og vakre instrumentale detaljer"

"Bergen Nasjonale Opera har eksistert i 10 år (siden 2010 under ledelse av skotten Mary Miller), og har på disse årene, med begrenset budsjett, produsert forestillinger som større og langt rikere operahus kan misunne dem"

Opernwelt er et ledende, tysk magasin innen opera. I Capuleti e i Montecchi ble anmeldt av Gerhard Persché.

BERGENS TIDENDE - NOVEMBER 2017

"De sang som om de var én kropp sømløst og sensuelt" - Om Kristina Mkhityrian (Giulietta) og Nino Surguladze (Romeo)

"Bergen Nasjonale Opera leverer i verdensklasse med kvalitet i alle ledd"

"Høydepunktet i første akt ble den kjente arien O quante volte. Her kom hennes silkemyke, poetiske stemmeprakt til sin rett og vi holdt pusten for å følge de vakre sølvtrådene hun spant for oss i det høye registret". - Om Kristina Mkhityrian - Giulietta

 "Med hennes varme dybderegister som hun kontrollerte nydelig, matchet hun Mkhityrians stemme til den minste detalj" - Om Nino Surguladze - Romeo

"Det hele åpnet med et maskulint Edvard Grieg Kor, ikledd som soldater med stilfulle drakter og skinnende blanke sverd (...) Men synge kan de, og leverte på det musikalske gjennom hele forestillingen".

"Gnistrende samspill med Bergen Filharmoniske Orkester, ledet av en som har denne musikken godt under huden: dirigenten Fabio Biondi"

"Det visuelle gjenspilte musikken og dramaets sanselighet, spesielt i sluttscenen når de spilte mot Magnus Skredes sensuelle fotografier av de elskende"

"At Bergen Nasjonale Opera har betydd enormt mye for nivåhevingen av operascenen i Bergen, er det ingen tvil om. Med Mary Milers teft for å finne de rette sangtalentene, balanserer hun elegant mellom oppsetninger med smal, å vel som bred, publikumsappell. At de evner til å finne frem til et team som garanterer kvalitet i alle ledd, var forestillingen denne kvedlen nok et bevis på".

Anmeldt av Annabel Guaita for Bergens Tidende

 

Hør Nino Surguladze og Kristina Mkhityrian fremføre duetten fra Akt 1:

Capuleti_DuetAct1_YouTube

Kommentarer

kommentarer levert via Disqus

Tilbake til toppen