Hopp til innhold

Berlioz’ rekviem åpner neste års festspill

Bergens sterke musikalske krefter møtes til nok et stort samarbeid og åpner Festspillene i Bergen 2018 med Berlioz: Grande messe des morts.

Festspillene i Bergen, Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera har etter hvert en rekke vellykkede samarbeid bak seg, nå sist med Peter Grimes under årets festspill.                                                             

– Åpningsforestillingen til Festspillene skal være grandios og tankevekkende, presentere noe ekstraordinært og fungere som en dør inn i det omfattende festspillprogrammet. Blant alle store rekvier som er skrevet, er Berlioz’ dødsmesse det mest grandiose og dramatiske, med bruk av flere hundre medvirkende musikere og sangere, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Hector Berlioz slo på stortrommen da han skulle skrive sin messe til minne om Frankrikes falne etter revolusjonen i 1830. Komponisten økte antallet paukister fra én til ti og la til fire grupper med messingblåsere. Verket krever tre kor og flere forsterkede instrumentgrupper, og med enorme orkesterkrefter sprenger det grenser for både rekviem og kirkemusikk.

– Jeg er svært glad for at vi endelig kan få presentere dette storverket i Bergen og at det er Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Nasjonale Opera og Festspillene i Bergen som løfter det frem sammen, sier administrerende direktør i Musikkselskapet Harmonien, Bernt E. Bauge.

Bergen Filharmoniske Orkester og Eikanger-Bjørsvik musikklag ledes av Edward Gardner, mens korkreftene i denne samproduksjonen består av Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegiûm Mûsicûm og Royal Northern College of Music Choir, dirigert av Håkon Matti Skrede. Den unge tenoren Bror Magnus Tødenes har gjort stor suksess på Festspillene tidligere, og har allerede rukket å vinne flere priser.

– Årets samarbeid om Peter Grimes var en stor suksess. For Berlioz’ store dødsmesse samler vi igjen et fantastisk utvalg av Bergens musikalske krefter. Vi er begeistret for å være en del av dette, sier operasjef i Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller.

Presenteres av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen.

Les mer om Berlioz dødsmesse

Siste nyheter

John Ramster

Director's Diary

John Ramster, director of The Flying Dutchman, writes about the process of making an opera.

Latonia Moore sings Ave Maria

Pressen skryter av Otello

6 hjerter fra Bergens Tidende og strålende tilbakemeldinger fra NRK Nyhetsmorgen og Klassisk Musikkmagasin!
Les utdrag fra kritikerne her.

Elizaveta Nett

Elizaveta Agrafenina med konsert i Amsterdam

Den unge sopranen har hatt et spennende år! I oktober ble hun tildelt Lars Grønhaugs Ærespris, og denne helgen står hun på scenen i Amsterdam med en hyllest til jødiske komponister forfulgt under okkupasjonen.

Otello Desdemona Blogg

Otello - Handlingen

I en kjede av hendelser satt i spill av sluhet og sjalusi, fører Verdis kjærlighetsdrama oss inn i våre mørkeste irrganger. Ingen blir uberørt av den fatale tragedien. Jo verre - dess bedre, er det noe som heter.

Verdi By Giovanni Boldini

Verdis kvinner - på og utenfor scenen

Som person var Verdi ytterst tilbaketrukken og ettersom berømmelsen steg, ble han mer og mer bevisst på å skjerme sitt privatliv. Især var han diskret om sine kvinner. Her ser vi nærmere på fire av dem.