Hopp til innhold

Berlioz’ rekviem åpner Festspillene i Bergen

Bergens sterke musikalske krefter møtes til nok et stort samarbeid og åpner Festspillene i Bergen 2018 med Berlioz: Grande messe des morts. Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner leder orkester og kor.

Festspillene i Bergen, Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera har etter hvert en rekke vellykkede samarbeid bak seg, sist med Peter Grimes under Festpillene i 2017.

– Åpningsforestillingen til Festspillene skal være grandios og tankevekkende, presentere noe ekstraordinært og fungere som en dør inn i det omfattende festspillprogrammet. Blant alle store rekvier som er skrevet, er Berlioz’ dødsmesse det mest grandiose og dramatiske, med bruk av flere hundre medvirkende musikere og sangere, sier festspilldirektør Anders Beyer.

Hector Berlioz slo på stortrommen da han skulle skrive sin messe til minne om Frankrikes falne etter revolusjonen i 1830. Komponisten økte antallet paukister fra én til ti og la til fire grupper med messingblåsere. Verket krever tre kor og flere forsterkede instrumentgrupper, og med enorme orkesterkrefter sprenger det grenser for både rekviem og kirkemusikk.

– Jeg er svært glad for at vi endelig kan få presentere dette storverket i Bergen og at det er Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Nasjonale Opera og Festspillene i Bergen som løfter det frem sammen, sier administrerende direktør i Musikkselskapet Harmonien, Bernt E. Bauge.

Bergen Filharmoniske Orkester og Eikanger-Bjørsvik musikklag ledes av Edward Gardner, mens korkreftene i denne samproduksjonen består av Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegiûm Mûsicûm og Royal Northern College of Music Choir, dirigert av Håkon Matti Skrede. Den unge tenoren Bror Magnus Tødenes har gjort stor suksess på Festspillene tidligere, og har allerede rukket å vinne flere priser.

– Årets samarbeid om Peter Grimes var en stor suksess. For Berlioz’ store dødsmesse samler vi igjen et fantastisk utvalg av Bergens musikalske krefter. Vi er begeistret for å være en del av dette, sier operasjef i Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller.

Presenteres av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen.

Les mer om Berlioz dødsmesse

Siste nyheter

Il turco in Italia av Rossini

BNO søker ny operasjef

Nåværende operasjef Mary Millers kontrakt utløper med sesongen 2020/2021, og BNO søker derfor ny operasjef for et åremål på 5 år, med tiltredelse 1. januar 2021 og fullt repertoaransvar fra 1. juli samme år.

BA triller 6 på terningen til Candide

6 på terningen fra BT og BA, 5 fra Aftenposten!

"Candide er en musikalsk triumf" - Aftenposten. Pressen bruker ord som "magisk", "triumf" og "fyrverkeri" når BNOs nye produksjon av Bernsteins mesterverk skal beskrives. Her er et lite utdrag:

Candide

Musikalske smaksprøver frå Candide

Er Candide ein operette? Ein musikal? Eller ein opera? Dei lærde blir nok aldri samde. Sikkert er det at verket er ein fullstappa godtepose med både søte, ramsalte og eksplosive overraskingar. Her er fire musikalske smaksprøver, som ei oppvarming til premieren i Grieghallen 31. oktober.

Leonard Bernstein By Paul De Hueck Courtesy Of The Leonard Bernstein Office

“My lord, you must bend over!”

Alt er snudd opp ned i operetten der den optimistiske påstanden om at denne verden er den beste av alle mulige verdener, blir satt på prøve.

Candide

Handlingen i Candide

​Den som følger Candide ut i verden, bør nok holde seg godt fast i stolsetet eller sidemannen: Vår unge og uskyldige helt legger ut på en forunderlig og farefull dannelsesreise, med alt fra forelskelse, krig, jordskjelv og flyvende gullsauer i vente.