Hopp til innhold

Internasjonal triumf på Edinburgh International Festival

Et samstemt og tallrikt kritikerkorps roser absolutt alle elementer i denne versjonen av Peter Grimes.

"A complete success" - The Times
"A highlight of this year’s Edinburgh International Festival" - The Guardian
"Another glorious triumph" - The Scotsman
"The best Peter Grimes I’ve ever seen" - The Spectator

Bergen Filharmoniske Orkester og Bergen Nasjonale Opera, forente seg til internasjonal triumf under Edinburgh-festspillene – et av Europas  største og viktigste  festspill - med den særdeles suksessfulle produksjonen av Benjamin Brittens Peter Grimes som ble presentert for første gang under Fest-spillene i Bergen i mai i år. Ledet av orkesterets sjefdirigent Edward Gardner, deltok 220 musikere og sangere fra Bergen Filharmoniske Orkester, Bergen Filharmoniske Kor, Edvard Grieg Kor, studenter fra Royal Northern College of Music Manchester og Collegiûm Mûsicûms Kor med kormester Håkon Matti Skrede. Bergen Filharmoniske Orkester hadde også en egen kritikerrost konsert med Wagners Rienzi-ouvertyre, Griegs a-moll konsert (Paul Lewis, solist) og Elgars første symfoni på programmet. 

"En kjempeseier for bergensk og norsk musikkliv i det hele - det er som om Brann hadde kommet til sluttspillet i Champions league. Å bli invitert til en av Europas fremste festivaler for å fremføre engelsk kjernerepertoar var i seg selv en stor tillitserklæring til Bergens musikalske krefter. Når så publikums mottakelse og kritikernes anmeldelser i tillegg ble ovasjonsartete, kan det igjen slås fast at kvaliteten i norsk musikkliv ligger på meget høyt internasjonalt nivå, og ikke minst kan det konsta-teres at det denne gang er Bergen som er arnestedet for denne kvalitetsutviklingen", sier direktør Bernt Bauge i Musikkselskapet Harmonien. "For Bergen Filharmoniske Orkester er de fantastiske  kritikkene en ytterligere bekreftelse på dets posisjon som et orkester i europeisk toppklasse". 

Et samstemt og tallrikt kritikerkorps roser absolutt alle elementer i denne versjonen av Peter Grimes. Dens drama og sønderknusende intensitet, og dens voldsomme kraft. Korene trekkes fram som dramatisk motor, den semisceniske regien ved Vera Rostin Wexelsen roses som effektiv og virkningsfull, solistrekken, med Stuart Skelton i spissen, beskrives som ideell og orkesteret omtales som ren perfeksjon. Sjefdirigent Edward Gardner kåres til en ledende tolker av Brittens opera. 

Bergen Filharmoniske Orkester roses spesielt for dets energiske og spontane musisering, den rike strykerklangen og kammermusikalske spillemåte. Gardner og orksterets tolkning av Elgars første symfoni omtales som en åpenbaring, og framføringen av Peter Grimes som superb. En anmelder skriver for eksempel at tolkningen av Stormen var den beste han noen gang hadde hørt.

"Dette viser hva Bergens musikkliv er i stand til å løfte internasjonalt  gjennom felles innsats", sier operasjef Mary Miller, som også fremhever  betydningen av samarbeidet med Festspillene i Bergen om den første fremførelsen i vår. 

"Norsk utenrikskulturell profilering fikk et kjempeløft gjennom denne kraftfulle  og suksessrike musikalske manifestasjonen. Det er samtidig verdt å reflektere over at det er private sponsorer som i hovedsak gjorde det mulig. Som nasjonal orkesterinstitusjon har Bergen Filharmoniske Orkester et særlig egnet utgangspunkt for profilering av norsk  musikkliv internasjonalt. Men staten må i større grad enn nå engasjere seg også finansielt skal ambisjonen lykkes", sier Bernt Bauge.   

Bergen, 21. august 2017

Tekst av Bergen Filharmoniske Orkester

Siste nyheter

John Ramster

Director's Diary

John Ramster, director of The Flying Dutchman, writes about the process of making an opera.

Latonia Moore sings Ave Maria

Pressen skryter av Otello

6 hjerter fra Bergens Tidende og strålende tilbakemeldinger fra NRK Nyhetsmorgen og Klassisk Musikkmagasin!
Les utdrag fra kritikerne her.

Elizaveta Nett

Elizaveta Agrafenina med konsert i Amsterdam

Den unge sopranen har hatt et spennende år! I oktober ble hun tildelt Lars Grønhaugs Ærespris, og denne helgen står hun på scenen i Amsterdam med en hyllest til jødiske komponister forfulgt under okkupasjonen.

Otello Desdemona Blogg

Otello - Handlingen

I en kjede av hendelser satt i spill av sluhet og sjalusi, fører Verdis kjærlighetsdrama oss inn i våre mørkeste irrganger. Ingen blir uberørt av den fatale tragedien. Jo verre - dess bedre, er det noe som heter.

Verdi By Giovanni Boldini

Verdis kvinner - på og utenfor scenen

Som person var Verdi ytterst tilbaketrukken og ettersom berømmelsen steg, ble han mer og mer bevisst på å skjerme sitt privatliv. Især var han diskret om sine kvinner. Her ser vi nærmere på fire av dem.