Hopp til innhold

Pressen skryter av Otello

"Storartet storm og sjalusi i Grieghallen" - BT
"Først og fremst et veldig solid solistensemble" - NRK Nyhetsmorgen
"Storslått Otello i Bergen - Klassisk Musikkmagasin

Pressens anmeldelser av Otello har begynt å komme inn, her er et lite utdrag:

Bergens Tidende gir full pott med 6 hjerter, anmeldt av Peter Larsen

"Stuart Skelton (...) fremstiller Otello med fysisk autoritet og stor stemmeprakt"
"Den strålende sopranen Latonia Moore (...) gir blant annet en gripende tolkning av Ave Maria-sekvensen i akt 4"
"Vel så viktig som sangerne er den storslåtte musikalske rammen. Gardner og BFO bidrar til Verdis dramatikk med ekspressive, bevegende lydmalerier som dekker hele registeret fra storm til stille"
"Og det store, sammensatte koret bak orkesteret imponerer enda en gang med flotte vokale innsatser"

Les hele anmeldelsen (abo)

NRK Nyhetsmorgen, anmeldt av Eystein Sandvik

"Først og fremt et veldig solid solistensemble. Til og med noen av de mindre rollene hadde solister i verdensklasse"
"Mest imponerende under hele forestillingen var den amerikanske sopranen Latonia Moores tolking av Desdemona"
"Veldig imponerende sammensatt kor, som har en sentral rolle gjennom hele operaen. Orkesteret leverer virkelig bra under Ed Gardner, så det er mye flott å høre på"

Sandvik syntes imidlertid ikke at det sceniske sitter helt. Hør hele anmeldelsen og opptak av Latonia Moores vakre tolkning av Ave Maria.

Klassisk Musikkmagasin, anmeldt av Erling Dahl Jr

"Bergen Nasjonale Opera og Harmonien har gjort det før. Nå har de gjort det igjen"
"Moore har en usedvanlig vakker stemme med et stort register både i omfang og uttrykk"
"Som i Peter Grimes var det Edward Gardner som holdt og bar forestillingen fra dirigentplassen. Han evner å ivareta både den enkelte sanger og musiker slik at alle får projisert all sin energi inn i det felles prosjektet – Verdis Otello"

Les hele anmeldelsen (abo)

Siste nyheter

Den flyvende hollender

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.

Berlioz Grande Messe Des Morts

Et kors eller 3000 franc

Berlioz’ store rekviem, Grande messe des morts, sprenger alle grenser for kirkemusikk. Verket ble bestilt av den franske staten, og i møte med byråkratiet ble komponisten godt kjent med hvor langt han kunne strekke sin egen gode vilje og tålmodighet. Her kan du lese den hoderystende historien.

Den flyvende hollender

Glimrende kritikk i Opera Now

Den flyvende hollender får skryt på alle plan. Ifølge det internasjonale operamagasinet har koret aldri sunget bedre. Solistene omtales som sensasjonelle, slående, lekne og fargerike og scenografien som var den klippet ut av et maleri.

Operaen i Bjørvika

Hurra for Den Norske Opera & Ballett!

I disse dager feirer operaen i Oslo sine første 10 år med brask og bram. Med sin dristige arkitektur vekker det flotte bygget fremdeles internasjonal oppsikt, og her hjemme er operahuset blitt et nasjonalt ikon. Kunstartene opera og ballett er i oppsving, og effekten på resten av landet er stor.

Elisabeth Teige og Bror Magnus Tødenes

Jubel for de to norske solistene

Lovordene strømmer både frå kritikerene og fra publikum som har sett og hørt sopranen Elisabeth Teige (Senta) og tenoren Bror Magnus Tødenes i aksjon på Den flyvende hollender.