Hopp til innhold

Jubel for de to norske solistene

«Sunnmøres store Wagner-sopran Elisabeth Teige skapte flere hakeslepp-øyeblikk med sin kraftfulle kanonkule-sopran.» - Aftenposten

«Bror Magnus Tødenes er et supertalent. Han gjør virkelig en flott innsats som Styrmannen. Han har den klangen og brilliansen i stemmen som er spesiell, sjelden og flott å høre på» - NRK

Lovordene strømmer både fra kritikerne, og fra publikum som har sett og hørt sopranen Elisabeth Teige (Senta) og tenoren Bror Magnus Tødenes (Styrmannen) i aksjon på Den flyvende hollender. Begge er fra Sunnmøre, og har et hektisk liv hver for seg på operascener i inn- og utland. Men de siste ukene har de hatt base i Bergen, og øvd intenst i Grieghallen, sammen med fire utenlandske solister, Edvard Grieg Kor med gjester og Bergen Filharmoniske Orkester.

STIGENDE STJERNER
Sopranen Elisabeth Teige, som nå er blitt en av Norges ledende wagnersopraner, synger den kvinnelige hovudrollen som Senta - hun som har en sterk dragning mot hollenderen. Teige har allerede høstet jubel og strålende kritikker for tolkningen av denne rollen på flere store operahus i utlandet, etter at hun rolledebuterte som Senta ved Den Norske Opera i Oslo i 2015.
 
Den unge tenoren Bror Magnus Tødenes, som før jul mottok Statoils talentstipend i klassisk musikk, har den første store arien i operaen, som den unge og drømmende Styrmannen. Han får i oppgave å holde vakt på det norske skipet som nærmer seg hjembyen på Sørlandet, men aner ikke at et spøkelsesskip ligger like ved ...
 
VIDERE TIL LEDENDE ROLLER I UTLANDET
Etter den fjerde og siste forestillingen av Den flyvende hollender 16. mars varer det ikke lenge før både Teige og Tødenes må reise videre, med andre opera-noter i bagasjen:
 
Elisabeth Teige skal i mai stå på scenen i Dresden for igjen ha en kvinneleg hovedrolle: Da som Leonore i operaen Fidelio ved den berømte Semperoper i byen. I 2019 skal hun blant annet til Deutsche Oper i Berlin for å ha en av hovedrollene i en opera. Vi venter ennå i spenning på at det skal offentliggjøres hva denne rollen konkret er.
 
Bror Magnus Tødenes derimot skal til Praha i mai, der han har fått tittelrollen i en konsertversjon av den glitrende Mozart-operaen La clemenza di Tito, med Marc Minkowski som dirigent. Og når Festspillene i Bergen starter 23. mai, er Tødenes den eneste solisten i Grand messe des morts av Hector Berlioz - igjen sammen med Bergen Nasjonale Opera og Bergen Filharmoniske Orkester. Vi har også fått vite at han skal synge rollen som Hylas i Berlioz-operaen Les troyens, som skal fremføres på selveste Bastille-operaen i Paris i januar og februar 2019.

Hør de to stjernene i klipp fra generalprøven til Den flyvende hollender:

Den flyvende hollender
Den flyvende hollender

Siste nyheter

Ingvild Schultze Florey

Gratulerer til våre Unge Stemmer

En velfortjent ferie venter sangerne på talentprogrammet Unge Stemmer, som akkurat har avsluttet et semester med strålende resultater!

Sesongprogrammet 2018/19

Sesongprogrammet for 2018/19 er lansert

Velkommen til en ny sesong med stor opera og vakre stemmer! Her er noe for alle tilstander, i et program som spenner fra det romantiske og lengtende til det optimistiske og morsomme.

Den flyvende hollender

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.

Berlioz Grande Messe Des Morts

Et kors eller 3000 franc

Berlioz’ store rekviem, Grande messe des morts, sprenger alle grenser for kirkemusikk. Verket ble bestilt av den franske staten, og i møte med byråkratiet ble komponisten godt kjent med hvor langt han kunne strekke sin egen gode vilje og tålmodighet. Her kan du lese den hoderystende historien.

Den flyvende hollender

Glimrende kritikk i Opera Now

Den flyvende hollender får skryt på alle plan. Ifølge det internasjonale operamagasinet har koret aldri sunget bedre. Solistene omtales som sensasjonelle, slående, lekne og fargerike og scenografien som var den klippet ut av et maleri.

Operaen i Bjørvika

Hurra for Den Norske Opera & Ballett!

I disse dager feirer operaen i Oslo sine første 10 år med brask og bram. Med sin dristige arkitektur vekker det flotte bygget fremdeles internasjonal oppsikt, og her hjemme er operahuset blitt et nasjonalt ikon. Kunstartene opera og ballett er i oppsving, og effekten på resten av landet er stor.