Hopp til innhold

Underjordisk opera- og konserthus ved Grieghallen

I dag ble en ny kulturarealplan presentert foran et fulltallig pressekorps i Grieghallen: Kulturbyen Bergen har et stort behov for et kulturhus som kan ivareta opera, dans, teater og konserter - kan dette være løsningen mange har ventet på? Spenningen er til å ta og føle på, både blant oss på huset og hos pressen.

FORSLAG TIL NYTT OPERA- OG KONSERTHUS

Musikkselskapet Harmonien, Bergen Nasjonale Opera og Grieghallen AS foreslår å bygge et nytt opera- og konserthus vis a vis Grieghallen og videreutvikle området til et samlende «Griegkvartal».  Griegkvartalet kan bli en kulturarena-klynge av internasjonalt format og Vestlandets sentrale møtested for musikalske og sceniske uttrykk, formidling og talentutvikling, konferanser og utstillinger. Griegkvartalet vil bety en betydelig styrking av Vestlandets kulturelle infrastruktur, og kulturbyen Bergen vil få et betydelig løft.

- En realisering av Griegkvartalet kan bli det største og viktigste kulturelle løftet siden byggingen av Grieghallen, sier Bernt E. Bauge, Mary Miller og Olav Munch.

HUS BASERT PÅ ORIGINALTEGNINGER AV KNUD MUNK

Visjonen for det nye opera- og konserthuset er et delvis nedsenket bygg på Edvard Griegs plass, basert på en idé av Grieghallens arkitekt Knud Munk om en frittstående musikksal på samme sted. Det nye huset skal kunne romme opera, musikaler, elektronisk forsterkete musikk- og sceneuttrykk, ballett og dans - samt prøverom og scenetekniske støttefunksjoner.

Konsertsalen vil ha akustikk av førsteklasses kvalitet, tilpasset opera med sin hesteskoform, og seteplass til 1000 publikummere. Huset som helhet skal være en levende bygning, med åpningstider som tilrettelegger for bl.a. kafé og restaurantdrift. I tillegg til å komplementere Grieghallens funksjoner i dag, vil nabobygget Nygård skole kunne utvikles til en samlende arena for opplæring og talentutvikling av barn og unge innen musikk og andre uttrykksformer.

ENORME MULIGHETER

Operasjef Mary Miller mener mulighetene for Bergen Nasjonale Opera er enorme.

- Det nye huset vil, med sitt ideelle operaformat, gi oss mye større fleksibilitet, særlig i forhold til repertoar. Griegsalens med sin vifteformede sal, kan være en utfordring. Akustikken og avstanden til scenen skissert i dette forslaget gir rom for også mer intime operaopplevelser.

KONKLUSJON

Vestlandet og Bergen har lenge trengt en mellomstor scene og sal for opera, musikkteater og konserter, som kan løfte regionens kulturliv for kommende generasjoner. Som et samlende kulturelt kraftsenter vil Griegkvartalet kunne legge grunnlag for ny kunstnerisk kreativitet og nye opplevelser for et større publikum.

Både institusjonelle og frie kulturaktører vil få nye utviklingsmuligheter. Næringsliv og organisasjonsliv får fleksible konferansefasiliteter. Bergens posisjon og attraktivitet som kulturby av internasjonalt format vil styrkes.

Plasseringen av det nye huset ved siden av den godt etablerte Grieghallen vil også gi betydelige synergier investeringsmessig, driftsmessig og kunstnerisk.

LES MER I PRESSEN

Bergens Tidende

Bergensavisen

Ballade

NRK Hordaland

Estate

*Prosjektet presenteres i forkant av Bergen kommunes oppstarts- og innspillkonferanse for ny kulturarenaplan 25. januar.

Siste nyheter

Den flyvende hollender

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.

Berlioz Grande Messe Des Morts

Et kors eller 3000 franc

Berlioz’ store rekviem, Grande messe des morts, sprenger alle grenser for kirkemusikk. Verket ble bestilt av den franske staten, og i møte med byråkratiet ble komponisten godt kjent med hvor langt han kunne strekke sin egen gode vilje og tålmodighet. Her kan du lese den hoderystende historien.

Den flyvende hollender

Glimrende kritikk i Opera Now

Den flyvende hollender får skryt på alle plan. Ifølge det internasjonale operamagasinet har koret aldri sunget bedre. Solistene omtales som sensasjonelle, slående, lekne og fargerike og scenografien som var den klippet ut av et maleri.

Operaen i Bjørvika

Hurra for Den Norske Opera & Ballett!

I disse dager feirer operaen i Oslo sine første 10 år med brask og bram. Med sin dristige arkitektur vekker det flotte bygget fremdeles internasjonal oppsikt, og her hjemme er operahuset blitt et nasjonalt ikon. Kunstartene opera og ballett er i oppsving, og effekten på resten av landet er stor.

Elisabeth Teige og Bror Magnus Tødenes

Jubel for de to norske solistene

Lovordene strømmer både frå kritikerene og fra publikum som har sett og hørt sopranen Elisabeth Teige (Senta) og tenoren Bror Magnus Tødenes i aksjon på Den flyvende hollender.