Hopp til innhold

Underjordisk opera- og konserthus ved Grieghallen

I dag ble en ny kulturarealplan presentert foran et fulltallig pressekorps i Grieghallen: Kulturbyen Bergen har et stort behov for et kulturhus som kan ivareta opera, dans, teater og konserter - kan dette være løsningen mange har ventet på? Spenningen er til å ta og føle på, både blant oss på huset og hos pressen.

FORSLAG TIL NYTT OPERA- OG KONSERTHUS

Musikkselskapet Harmonien, Bergen Nasjonale Opera og Grieghallen AS foreslår å bygge et nytt opera- og konserthus vis a vis Grieghallen og videreutvikle området til et samlende «Griegkvartal».  Griegkvartalet kan bli en kulturarena-klynge av internasjonalt format og Vestlandets sentrale møtested for musikalske og sceniske uttrykk, formidling og talentutvikling, konferanser og utstillinger. Griegkvartalet vil bety en betydelig styrking av Vestlandets kulturelle infrastruktur, og kulturbyen Bergen vil få et betydelig løft.

- En realisering av Griegkvartalet kan bli det største og viktigste kulturelle løftet siden byggingen av Grieghallen, sier Bernt E. Bauge, Mary Miller og Olav Munch.

HUS BASERT PÅ ORIGINALTEGNINGER AV KNUD MUNK

Visjonen for det nye opera- og konserthuset er et delvis nedsenket bygg på Edvard Griegs plass, basert på en idé av Grieghallens arkitekt Knud Munk om en frittstående musikksal på samme sted. Det nye huset skal kunne romme opera, musikaler, elektronisk forsterkete musikk- og sceneuttrykk, ballett og dans - samt prøverom og scenetekniske støttefunksjoner.

Konsertsalen vil ha akustikk av førsteklasses kvalitet, tilpasset opera med sin hesteskoform, og seteplass til 1000 publikummere. Huset som helhet skal være en levende bygning, med åpningstider som tilrettelegger for bl.a. kafé og restaurantdrift. I tillegg til å komplementere Grieghallens funksjoner i dag, vil nabobygget Nygård skole kunne utvikles til en samlende arena for opplæring og talentutvikling av barn og unge innen musikk og andre uttrykksformer.

ENORME MULIGHETER

Operasjef Mary Miller mener mulighetene for Bergen Nasjonale Opera er enorme.

- Det nye huset vil, med sitt ideelle operaformat, gi oss mye større fleksibilitet, særlig i forhold til repertoar. Griegsalens med sin vifteformede sal, kan være en utfordring. Akustikken og avstanden til scenen skissert i dette forslaget gir rom for også mer intime operaopplevelser.

KONKLUSJON

Vestlandet og Bergen har lenge trengt en mellomstor scene og sal for opera, musikkteater og konserter, som kan løfte regionens kulturliv for kommende generasjoner. Som et samlende kulturelt kraftsenter vil Griegkvartalet kunne legge grunnlag for ny kunstnerisk kreativitet og nye opplevelser for et større publikum.

Både institusjonelle og frie kulturaktører vil få nye utviklingsmuligheter. Næringsliv og organisasjonsliv får fleksible konferansefasiliteter. Bergens posisjon og attraktivitet som kulturby av internasjonalt format vil styrkes.

Plasseringen av det nye huset ved siden av den godt etablerte Grieghallen vil også gi betydelige synergier investeringsmessig, driftsmessig og kunstnerisk.

LES MER I PRESSEN

Bergens Tidende

Bergensavisen

Ballade

NRK Hordaland

Estate

*Prosjektet presenteres i forkant av Bergen kommunes oppstarts- og innspillkonferanse for ny kulturarenaplan 25. januar.

Siste nyheter

Den flyvende hollender

Handlingen i Den flyvende hollender

Det er kjærlighet ved første blikk i det heftige dramaet som utspiller seg på norskekysten. En fremmed mann går i land og en ung kvinne tar et dristig valg.

En fremmed mann

En fremmed mann, en lengtende kvinne

Farløs, fraværende mor, utro hustru, en voldtekt og storm i Skagerak. Ingrediensene i Richard Wagners liv byr på kontraster og sterke inntrykk.

Sergey Skorokhodov at rehearsals

Director's diary: Rehearsals start in Bergen

Big questions of philosophy arise when interpreting the characters in The flying Dutchman during the first week of rehearsals. What is the best way of living one's life, what is a life well spent? Find out more in the director's diary.

Strikketeamet Nett

Knit your own opera

A gentle rhythmic clicking floats from the doors as though some dreamy animal is tapping its teeth. Sailors need jumpers, and the BNO staff knitters are hard at work.

John Ramster New Nett

Director's Diary

John Ramster, director of The Flying Dutchman, writes about the process of making an opera.