Hopp til innhold

Hurra for Den Norske Opera & Ballett!

I disse dager feirer operaen i Oslo sine første 10 år med brask og bram. Med sin dristige arkitektur vekker det flotte bygget fremdeles internasjonal oppsikt, og her hjemme er operahuset blitt et nasjonalt ikon. Kunstartene opera og ballett er i oppsving, og effekten på resten av landet er stor.

Det er med glede at vi i Bergen melder oss inn i rekken av gratulanter til den store jubilanten. Å få et eget nasjonalt signalbygg dedikert til opera og ballett, var en viktig milepæl for hovedstaden, men også for resten av landet. Bygget ble satt inn i en utviklingsplan for en helt ny bydel som også skulle romme et Munch-museum, et folkebibliotek, boliger, kontorer og forretninger. Samtidig som Storting sa ja til operahuset i Bjørvika, ble det også fattet vedtak om at operafeltet over hele landet skulle styrkes. I løpet av de siste tiårene er det derfor etablert en rekke operaselskaper fra Kristiansand i sør til Bodø/Tromsø i nord. Dette kloke dobbeltvedtaket som ble fattet allerede i 1999, har ført til en blomstringstid for opera i Norge.   

Særlig på sangersiden er dette ettertrykkelig merkbart. Kirsten Flagstad ville ha frydet seg over alle de fantastiske prestasjonene som nå gjør seg gjeldende. Norske sangere hevder seg i toppklasse internasjonalt – ikke bare én eller to, men mange! Operahuset i Oslo byr på flotte utviklingsmuligheter for en ung sanger, men også de mange operaselskapene rundt om i Norge er viktige arenaer for læring og utvikling. I Nordfjord, Bodø, Kristiansand og Stavanger er det nå nye, flotte scener med dristig og nyskapende arkitektur. Operaen i Kristiansund som kan skilte med landets eldste sammenhengende virksomhet, har ønsket å bygge et nytt og funksjonelt hus i flere år og venter på positive politiske vedtak. I Trondheim, som hos oss i Bergen, fremføres opera jevnlig i hybridsaler – krysninger mellom konsertsal og teater som ikke lenger byr på optimale forhold. Ved Mjøsas bredder er det lange og godt etablerte tradisjoner i Brumunddal, mens Hamar, Gjøvik og Lillehammer fremfører opera når anledningen byr seg. Ellers langs kysten er Sandefjord og Harstad som veteraner å regne mot nykommerne på Røst og i Florø. Selv i værharde Norge kan man nyte opera utendørs i sommerhalvåret, eksempelvis på Fredriksten Festning i Halden, Oscarsborg ved Drøbak eller på en setervang nord i Østerdalen. Spesielt må nevnes satsingen i Stjørdal der både forestillinger og operaskole for barn og unge drives frem gjennom hele året. All denne operaaktiviteten landet over gir verdifull avkastning i form av talentutvikling og nye kunstneriske visjoner.  

20 operaselskaper har samlet seg i interesseorganisasjonen OperaNorge. Formålet er å fremme medlemmenes felles interesser, samt å arbeide for økt aksept av operakunstens rolle i kulturlivet. Den Norske Opera & Ballett er fast medlem i OperaNorge og virker som en motor og inspirator for hele operamiljøet. Stortingets dobbeltvedtak for snart 20 år siden har gjort Norge til en bedre operanasjon. Store skritt er tatt, men fortsatt er mye ugjort og i OperaNorge står vi samlet for å løse nye utfordringer.  

Jubiléet i Oslo styrker oss i Bergen i troen på å få reist et nytt operahus her. Som et operaselskap i by nummer to ser vi frem til å holde tritt med utviklingen på husfronten. Planer i form av idéskisser ligger allerede klare. En sal med ca. 900 plasser vil kle byens størrelse, og moderne scenefasiliteter vil by på bedre muligheter for kunstnerisk utfoldelse. Slik kan vi tilby barn, unge og nye publikummere spennende opplevelser inn i en ny tid.  

Til våre venner i Oslo sender vi våre varmeste gratulasjoner i anledning 10-årsdagen. Takk for at dere er en fremragende drivkraft og støttespiller for hele operafeltet i Norge! Vi ønsker Den Norske Opera & Ballett med operasjef Annilese Miskimmon og ballettsjef Ingrid Lorentzen i spissen, lykke til med det store jubileumsprogrammet og tvi-tvi med de neste 10 år!  

Nicolai Riise 
Programsjef, Bergen Nasjonale Opera
Styreleder, OperaNorge

Siste nyheter

Elisabeth Teige og Bror Magnus Tødenes

Jubel for de to norske solistene

Lovordene strømmer både frå kritikerene og fra publikum som har sett og hørt sopranen Elisabeth Teige (Senta) og tenoren Bror Magnus Tødenes i aksjon på Den flyvende hollender.

Den flyvende hollender

Pressen om Den flyvende hollender

"Dette er Wagner på høyt internasjonalt nivå" - Aftenposten
"En flott, blendende og fargemessig spektakulær forestilling" - NRK
"Hun er en storslått, dramatisk sopran" - Bergens Tidende

Engelen

"Det gjelder bare å holde ut første akt" - Engel

"Du var 10 ganger verdt å komme på opera for" sa Einar Engelstad til Elisabeth Teige, hollenderens reddende engel, da de møttes i Grieghallen. Ellers ble det visst mest voksenopplærling for den erfarne rocke-anmelderen på opera.