Hopp til innhold

Mari Eriksmoen

Mari Eriksmoen har glitret som Pamina bl.a. i Amsterdam, Aix-en-Provence og Basel. Nå er turen endeleg kommet til Bergen i Simon McBurneys lekne versjon av Tryllefløyten.

Mari Eriksmoen's Pamina was luminous and poised! (The New York Times)

Den norske sopranen Mari Eriksmoen har studert ved Norges Musikkhøgskole, Musikkakademiet i Paris og ved Det Kongelige Operaakademi i København. Særlig har hun hatt suksess i Mozart-roller som Blonde, Susanna, Zerlina, Pamina og Fiodiligi ved berømte operahus som Theater an der Wien, La Monnaie, Bayerische Staatsoper og Glyndebourne,

    Nylige høydepunkt er bl.a. tolkningen av Mélisande (i Debussys Pelléas et Mélisande) ved Opera Vlaanderen og Grand Théâtre de Genève, og i mars 2022 også i Willy Deckers regi i Sevilla.

    I 2021 kom CDen der Eriksmoen synger arier av Händel og Mozart, sammen med Stavanger Symfoniorkester dirigert av Jan Willem de Vriend, fulgt av CDen med Brittens Les Illuminations og et utvalg fra Canteloubes Chants d’Auvergne med Bergen Filharmoniske Orkester og deres sjefdirigent Ed Gardner.

    Mari Eriksmoen låter slik en skikkelig diva skal låte i disse stykkene. Hun har den lyshet og letthet som denne musikken krever, samtidig som hun har en fyldig klang. Men først og fremst er hun en stor sanger – med en eksepsjonell personlighet som hun får vist fram i sin fulle bredde. (Ballade om Britten & Canteloube-innspillingen)

    Eriksmoens første engasjement ved Bergen Nasjonale Opera var med en recital i Håkonshallen i 2017. Høsten 2022 synger hun for første gang i BNO-forestillinger i Grieghallen, i rollen som Pamina i Tryllefløyten.

    Oppdatert mars 2022