Hopp til innhold

NRK kulturnytt: Fantastisk kritikk

Det var rett og slett en voldsomt sterk fremføring av Peter Grimes, sier anmelder Eystein Sandvik

FANTASTISK KRITIKK I KULTURNYTT FOR PETER GRIMES!

- Det var rett og slett en voldsomt sterk fremføring av Peter Grimes. Den hadde et drømmelag av solister i de større rollene, som innfridde stort, sier Eystein Sandvik, som var i Grieghallen for å anmelde forestillingen.

- Dette var helt uventet en forestilling som gjorde sterkt inntrykk også scenisk, for den var annonsert som en konsertant fremførelse. Men her hadde altså Bergen Nasjonale Opera, med veldig lite midler, fått til en halvscenisk versjon, hvor hele dramaet fikk utspille seg (...). Dette fungerte aldeles utmerket, så her var det virkelig topp klasse i alle ledd.

- Ledet med suverent overblikk og stor dramatisk nerve av Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner.

- Den hadde også et sammensatt kor med Edvard Grieg Kor i spissen, som bidro til dramaet med stor kraft og presisjon.

- Stuart Skelton gjør dette partiet med enorm kraft, men har samtidig en helt hjerteskjærende sårbarhet. Det gjør rett og slett vondt å se denne svære australieneren (...) så til de grader gå til grunne mot slutten av verket.

- Jeg tror det skal godt gjøres (...) å oppleve en mer toppa forestilling av Peter Grimes.

- Det er jo litt morsomt da, at vi må til lille Bergen for å oppleve en så sterk fremførelse av dette verket.

Hør hele anmeldelsen, hvor koret, orkesteret, regi, solister og gjennomføring omtales i særdeles rosende ordelag på Kulturnytt.

Koret, ledet av kormester Håkon Matti Skrede, besto av Bergen Filharmoniske Kor, Edvard Grieg Kor, Collegiûm Mûsicûms kor og orkester og Royal Northern College of Music Choir

Forestillingen ble presentert av Bergen Nasjonale Opera, Bergen Filharmoniske Orkester og Festspillene i Bergen

Av Bergen Nasjonale Opera

Siste nyheter

Den flyvende hollender

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.

Berlioz Grande Messe Des Morts

Et kors eller 3000 franc

Berlioz’ store rekviem, Grande messe des morts, sprenger alle grenser for kirkemusikk. Verket ble bestilt av den franske staten, og i møte med byråkratiet ble komponisten godt kjent med hvor langt han kunne strekke sin egen gode vilje og tålmodighet. Her kan du lese den hoderystende historien.

Den flyvende hollender

Glimrende kritikk i Opera Now

Den flyvende hollender får skryt på alle plan. Ifølge det internasjonale operamagasinet har koret aldri sunget bedre. Solistene omtales som sensasjonelle, slående, lekne og fargerike og scenografien som var den klippet ut av et maleri.

Operaen i Bjørvika

Hurra for Den Norske Opera & Ballett!

I disse dager feirer operaen i Oslo sine første 10 år med brask og bram. Med sin dristige arkitektur vekker det flotte bygget fremdeles internasjonal oppsikt, og her hjemme er operahuset blitt et nasjonalt ikon. Kunstartene opera og ballett er i oppsving, og effekten på resten av landet er stor.

Elisabeth Teige og Bror Magnus Tødenes

Jubel for de to norske solistene

Lovordene strømmer både frå kritikerene og fra publikum som har sett og hørt sopranen Elisabeth Teige (Senta) og tenoren Bror Magnus Tødenes i aksjon på Den flyvende hollender.