Hopp til innhold

Peter Grimes på Edinburgh International Festival

"En bedre versjon av operaen Peter Grimes får du neppe" - BT gav terningkast 6 til forestillingen i Grieghallen

Søndag 13. august står en av Bergen Nasjonale Operas produksjoner for første gang på scenen under Edinburgh International Festival, en av Europas aller største festivaler! 

Brittens mesterverk, satt til en klaustrofobisk småby på Englands forblåste kyst, presenterer noe av den mektigste og mest teatralske musikken som noensinne er skrevet for operascenen. Den førte til en revolusjon i Englands musikkhistorie - operaen kombinerer feiende flotte orkesterkomposisjoner med strålende historiefortelling og rålekre vokallinjer.

SAMPRODUKSJON TIL TERNINGKAST 6

Produksjonen, som er et samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, høstet fabelaktige kritikker fra pressen da den første gang ble fremført under Festspillene i Bergen i 2017.

"En bedre versjon av operaen Peter Grimes får du neppe", meldte Bergens Tidende, og gav terningkast 6.

Solister, kor og regien ved Vera Rostin Wexelsen er det Bergen Nasjonale Opera som står for, mens Bergen Filharmoniske Orkester og sjefdirigent Edward Gardner tolker Britten på mesterlig vis. 

Produksjonen imponerte også Eyvind Sandvik i Kulturnytt:

- Dette var helt uventet en forestilling som gjorde sterkt inntrykk også scenisk, for den var annonsert som en konsertant fremførelse. Men her hadde altså Bergen Nasjonale Opera, med veldig lite midler, fått til en halvscenisk versjon, hvor hele dramaet fikk utspille seg (...). Dette fungerte aldeles utmerket, så her var det virkelig topp klasse i alle ledd.

- Det var rett og slett en voldsomt sterk fremføring av Peter Grimes (...) ledet med suverent overblikk og stor dramatisk nerve av Bergen Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent Edward Gardner.

HANDLINGEN

Peter Grimes, operaens hovedperson, er en fisker, en enstøing som sliter med å passe inn i en liten, klaustrofobisk kystby. Etter at hans unge lærling dør, blir han forfulgt av landsbyboernes mistanker og sladder. Peter blir advart om å ikke ta inn flere lærlinger, men også den neste gutten han ansetter dør på mystisk vis. Landsbybefolkningen samler seg for å ta Grimes, til tross for lærerinnen Ellen Orfords desperate bønn om nåde. Grimes blir gal, og den gamle skipskapteinen Balstrode gir ham beskjed om å dra til havs for å drukne seg selv.

Bergen Nasjonale Opera samarbeider med Bergen Filharmoniske Orkester om produksjonen under Edinburgh International Festival, som sjefdirigent ved Bergen Filharmoniske Orkester, Edward Gardner, dirigerer. Rollene er besatt av et utsøkt lag solister, flere av dem brittenspesialister, med den store australske tenoren Stuart Skelton i tittelrollen.

Peter Grimes fremføres i Usher Hall 13. august kl. 18

Les mer på hjemmesiden til Edinburgh International Festival 

Siste nyheter

Carmen

Carmen - sensuell og rå

Umoralsk! Nedrig! Umusikalsk! Avisene flommet over av negativ omtale dagen etter urpremieren på Carmen, som nå er en god nummer to på listen over tidenes mest spilte operaer. Les mer om operahistoriens første mord og hør de mest kjente ariene fra Carmen her.

Ingvild Schultze Florey

Gratulerer til våre Unge Stemmer

En velfortjent ferie venter sangerne på talentprogrammet Unge Stemmer, som akkurat har avsluttet et semester med strålende resultater!

Sesongprogrammet 2018/19

Sesongprogrammet for 2018/19 er lansert

Velkommen til en ny sesong med stor opera og vakre stemmer! Her er noe for alle tilstander, i et program som spenner fra det romantiske og lengtende til det optimistiske og morsomme.

Den flyvende hollender

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.

Berlioz Grande Messe Des Morts

Et kors eller 3000 franc

Berlioz’ store rekviem, Grande messe des morts, sprenger alle grenser for kirkemusikk. Verket ble bestilt av den franske staten, og i møte med byråkratiet ble komponisten godt kjent med hvor langt han kunne strekke sin egen gode vilje og tålmodighet. Her kan du lese den hoderystende historien.

Den flyvende hollender

Glimrende kritikk i Opera Now

Den flyvende hollender får skryt på alle plan. Ifølge det internasjonale operamagasinet har koret aldri sunget bedre. Solistene omtales som sensasjonelle, slående, lekne og fargerike og scenografien som var den klippet ut av et maleri.