Hopp til innhold

Svært flott kritikk i opernwelt

Januar starter med en flott kritikk i Opernwelt av vår produksjon I Capuleti e i Montecchi, hvor særlig solistene Nino Surguladze og Kristina Mkhityrian heves opp og til og med foran verdenskjente stjerner.

"Nino Surguladze er en ekstraordinær Romeo. Hun spiller med totalt engasjement, synger fløyelsaktig, varmt og likevel med drama". Kritikeren legger til at han foretrekker Surguladze foran nåtidens mest feirede Romeoer, Joyce DiDonato og Vivica Genaux.

"Kristina Mkhitaryan gjør her en Giulietta som man sjelden hører: runde, vakre fraseringer, kort sagt, rørende"

"Ekte bel canto fra begge sangerne, perlekjeder i stedet for individuelle perler"

"… Edvard Grieg Kor var utsøkt, og koreografisk presist fremstilt som fekteklubb fra det forrige århundre"

"Dirigent og Bel Canto spesialist Fabio Biondi leverer en dynamisk og rett og slett agogisk rask tolkning, som respekterer både kontrastene og kompleksiteten i partituret, og samtidig gir plass til lyse og vakre instrumentale detaljer»

"Bergen Nasjonale Opera har eksistert i 10 år (siden 2010 under ledelse av skotten Mary Miller), og har på disse årene, med begrenset budsjett, produsert forestillinger som større og langt rikere operahus kan misunne dem"

Opernwelt er et ledende, tysk magasin innen opera. I Capuleti e i Montecchi ble anmeldt av Gerhard Persché.

Hør Nino Surguladze og Kristina Mkhityrian fremføre duetten fra Akt 1:

Siste nyheter

Woman For This

Woman, for this be all thy sins forgiven

Hva er det som gjør at Händels Messias er et av de mest populære verk i historien? Svarene er mange, men her kommer en historie som forteller noe om verkets virkning i 1742.

Peter Grimes Program2 Nett

Operaen om bygdedyret

Med sin første opera Peter Grimes ble den unge Benjamin Britten med ett slag verdensberømt, og ikke uten grunn. For i tillegg til genial og særpreget musikk rommer dette dramaet noe universelt gjenkjennelig: individet mot verden, outsideren mot bygdedyret.

Messias Program Nett

Händel and humanity

In Grieghallen´s basement rehearsal room, figures in tattered grey sing Händel as they shuffle towards a table where soup is ladled from a vast battered pot.