Hopp til innhold

Samarbeid gir 3 millioner ekstra til Edvard Grieg Kor

Kulturminister Trine Skei Grande lar seg sjarmere av det gode samarbeidet mellom kulturinstitusjonene i Bergen og kom med gode nyheter når hun var i Bergen på onsdag: 3 millioner i økt statstilskudd til Edvard Grieg Kor.

De tre institusjonene Bergen Filharmoniske Orkester (BFO), Bergen Nasjonale Opera (BNO) og Edvard Grieg Kor (EGK), søkte sammen om støtte til økt satsing på det profesjonelle koret i Bergen. Ifølge Skei Grande er det til forbilde for andre byer i Norge.

Med økt støtte kan koret satse mer langsiktig, dette kommer alle parter og byen til gode:

Vi er glad for at Edvard Grieg Kor får denne annerkjennelsen for sitt nasjonale og internasjonale arbeid. Samarbeidet med BNO og BFO er avgjørende, og vi gleder oss til flere spennende samarbeidsprosjekter, sier Simon Kirkbride, daglig leder for Edvard Grieg Kor.

Bergen Nasjonale Operas samarbeid med Edvard Grieg Kor står helt sentralt for vårt oppdrag om å skape fremragende opera. Sammen kan de tre organisasjonene nå gi flere opplevelser til Bergen, og vi er glade for at våre søknader til kulturdepartementet har resultert i denne økningen som kommer oss alle til gode, sier operasjef Mary Miller.

BFO er sammen med BNO to av medstifterne av Edvard Grieg Kor, og også vi setter pris på dette vesentlige løftet i statstilskuddet. For den opera-symfoniske institusjonsklyngen i Bergen er et sterkt profesjonelt kor en viktig forutsetning for kvalitetsutviklingen av BFOs symfoniske korproduksjoner og BNOs operaproduksjoner. Denne tilskuddsøkningen er et godt skritt på veien videre. Nå er det viktig at også kommune og fylke følger på, sier Bernt Bauge, administrerende direktør i Bergen Filharmoniske Orkester.

EGK er ett av to profesjonelle kor på statsbudsjettet. EGK får i dag 4,3 millioner i statsstøtte samt støtte fra Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. Koret har 8 sangere ansatt i 70 % stillinger og holder egne a capella-konserter i tillegg til å samarbeide med BFO og BNO på konserter og operaforestillinger. EGK har en ledende rolle i utviklingen av korsang i Bergens- og Vestlandsregionen, både for profesjonelle og amatører, og er mentor for Edvard Grieg Ungdomskor. Det er flere andre kor knyttet til EGK, herunder Bergen Guttekor Aspirantkor, Bergen Guttekor, Bergen Spirekor og Bergen Pikekor.

Kunstnerisk sett har samarbeidet mellom EGK, BFO og BNO allerede resultert i mange kritikerroste forestillinger – som for eksempel Peter Grimes i 2017, som fikk terningkast 6 av The Telegraph og flere andre og kom inn på topp 10 på The Guardians “best classical music of 2017”-liste.

Edvard Grieg Kor - Foto: Magnus Skrede

Siste nyheter

Leonard Bernstein By Paul De Hueck Courtesy Of The Leonard Bernstein Office

“My lord, you must bend over!”

Alt er snudd opp ned i operetten der den optimistiske påstanden om at denne verden er den beste av alle mulige verdener, blir satt på prøve.

Candide

Handlingen i Candide

​Den som følger Candide ut i verden, bør nok holde seg godt fast i stolsetet eller sidemannen: Vår unge og uskyldige helt legger ut på en forunderlig og farefull dannelsesreise, med alt fra forelskelse, krig, jordskjelv og flyvende gullsauer i vente.

Carmen

Carmen - sensuell og rå

Umoralsk! Nedrig! Umusikalsk! Avisene flommet over av negativ omtale dagen etter urpremieren på Carmen, som nå er en god nummer to på listen over tidenes mest spilte operaer. Les mer om operahistoriens første mord og hør de mest kjente ariene fra Carmen her.

Ingvild Schultze Florey

Gratulerer til våre Unge Stemmer

En velfortjent ferie venter sangerne på talentprogrammet Unge Stemmer, som akkurat har avsluttet et semester med strålende resultater!

Sesongprogrammet 2018/19

Sesongprogrammet for 2018/19 er lansert

Velkommen til en ny sesong med stor opera og vakre stemmer! Her er noe for alle tilstander, i et program som spenner fra det romantiske og lengtende til det optimistiske og morsomme.

Den flyvende hollender

Norsk sensasjon i Dresden!

Vår stigende operastjerne, Elisabeth Teige, debuterer på operaen i Dresden i dag, 4. mai, hvor hun skal synge den krevende rollen Leonore i Beethovens mektige opera Fidelio. Da hun nylig besøkte Bergen Nasjonale Opera i rollen som Senta i Den flyvende hollender, tok hun publikum og presse med storm.