Ble operastjerne ved en tilfeldighet
Ble operastjerne ved en tilfeldighet.
Den franske tenoren Julien Behr har de siste 15 årene opptrådt i ledende roller på operahus både i Asia, Nord-Amerika og Europa. Men det var egentlig advokat han ønsket å bli.
– Siden 10 års alderen hadde jeg en drøm om å bli advokat, forteller Behr, som var klar for å ta den avsluttende eksamen etter fem år med jusstudier.
– Så glemte jeg å melde meg opp til eksamen og måtte vente.
Det ble for gøy
I ventetiden begynte han å studere klassisk sang. Interessen var der, for allerede som seksåring begynte Julien i et guttekor i hjembyen Lyon. Han sang også i kor ved siden av studiene i juss.
– Klassisk musikk har egentlig alltid vært en viktig del av meg. Etter å ha begynt å studere sang oppdaget jeg at jeg også likte teater, og da er opera den perfekte kombinasjonen, smiler han og legger til:
– Livet er fylt av muligheter, som du enten kan gripe eller la gå. Jeg hadde aldri noen plan om å studere klassisk sang, men i dag er jeg veldig glad for at det ble slik. Det å synge og gestalte roller ble rett og slett for gøy.
Skjellsettende og prisvinnende
Etter at Julien Behr ble ferdig med sine studier i sang ble han raskt invitert til operahus både i Frankrike og internasjonalt og store Mozart-roller som Tamino i Tryllefløyten, Ottavio i Don Giovanni, Ferrando i Così fan tutte – og Arbace i Idomeneo. Deretter utforsket han annet repertoar, som bel canto, i roller som Edgardo i Lucia di Lammermoor og Ernesto i Don Pasquale.
Behr fylte nylig 43 år (og ja, de andre solistene sang bursdagssangen for ham under prøvene i Grieghallen). De siste årene har stemmen hans forandret seg slik at han nå gjør mer lyriske roller, som Romeo og selvfølgelig Pelléas. Sistnevnte har han gjort flere ganger, som ved Opera de Lille og Théâtre de Caen og ikke minst i den skjellsettende og prisvinnende innspillingen fra 2022 med ensemblet Les Siècles, dirigert av François-Xavier Roth, utgitt på Harmonia Mundi. Den er tilgjengelig på strømmetjenestene.
Magisk bra sammen
– Dette er en helt spesiell produksjon. Akkurat slik Debussy selv ønsket at den ble spilt, sier Julien Behr entusiastisk og tilføyer at alle franske musikere elsker Pelléas og Mélisande.
– Debussys har en enormt stor betydning i fransk musikk, og samtidig er dette hans eneste opera. Og ikke bare det. Stykket er helt unikt i operahistorien. Det er en hel fortelling der musikk og tekst passer magisk bra sammen.
– Debussy skaper sin egen verden med harmoniske skalaer. Jeg tror egentlig at hele musikk-verdenen elsker Debussys musikk, mener Julien Behr som har tittelrollen Pelléas i Grieghallen fra 1. til 7. november.
Foto (top): Rudy Waks
Foto (BNO): Behr sammen med sopranen Sofia Nesje Enger på prøvene i Grieghallen